Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

péntek, szeptember 07, 2007
14:57
 
A megfigyelés és az ún. „oltalmazó erő”



A kettővel ezelőtti poszthoz írott kommentjében Eszter egy ismételt családon belüli erőszak képét vázolta fel. A konklúziója ez volt:

„...az áldozat akkor menekülhet meg, ha a bántalmazás tényét és jogtalanságát, és azt, hogy azért a másik a felelős – legalább saját magának – leszögezi. Ez – sajnos – annak leszögezésével (nem feltétlen kimondásával) is kell járjon, hogy a férj bántalmazó.” – (Kiemelés tőlem.)

Véleményem szerint nem szükséges, hogy ezzel járjon. A kulcs ehhez a zsiráftánc 1. lépése: a megfigyelés. A megfigyelés azt jelenti, hogy arra reagálok, amit ténylegesen tapasztalok, nem a tapasztalatom saját kognitív kiértékelésére.

Bántalmazott feleségként amit tapasztalok, az olyasmi lehet pl., hogy „a férjem az utóbbi három évben minden nap megvert, hetente átlag kétszer megerőszakol”.1 Ezek a tények arról, hogy a másik mit csinál. Az viszont, hogy a másik milyen, már nem tény, hanem a tényekből levont következtetés, interpretáció, minősítés. Tiszta sor, hogy ebből a helyzetből nekem (mint feleségnek) el kell menekülnöm: ha megvernek, az fáj; békére és biztonságra van szükségem.

A fenti utolsó mondatból kiemelem ezt: „ha megvernek, az fáj”. Tehát mi fáj? Mi miatt nem elégülnek ki a szükségleteim? Amiatt, hogy megvernek. Nem pedig amiatt, hogy a férjem „bántalmazó” vagy „alkoholista” vagy „hímsoviniszta” vagy „briganti” vagy „komplexusos” vagy bármi egyéb. A helyzet minden aspektusát (amelyek között ott vannak a saját képességeim is) mérlegelve a szükségletemet úgy tudom kielégíteni, ha kilépek a helyzetből. Ehhez azonban bőségesen elegendő az objektív tények megfigyelése és felismerése. Ha egyúttal minősítek is, az semmi plusszal nem járul hozzá a fent nevezett szükségleteim (béke, biztonság) kielégítéséhez.

Tegyük fel azonban azt is, hogy a sok verést követően sikeresen „nem vagyok OK” életpozícióba helyezkedtem, és a fentiek mellett van egy olyan szükségletem is, hogy „OK vagyok” pozícióba kerüljek. Ehhez vajon szükség van-e arra, hogy a másik felet „nem vagy OK”" pozícióba rakjam (akár csak magamban, kimondatlanul)?

Szerintem nem szükséges. Illetve csak akkor, ha elfogadom azt a hiedelmet, amely szerint az emberi konfliktusok zéró összegű játszmák, vagyis nyerni csak úgy és annyit tudok (pl. egy „OK vagyok” pozíciót), ha – és amennyit – a másik veszít. Szabad ebben hinni, természetesen. Én azonban nem ebben hiszek. Én abban hiszek, hogy egy számomra borzasztó helyzetben akkor is érezhetem magam jónak, tisztának, ártatlannak, ha eközben senkire nem aggatom rá a „rossz”, „bűnös”, „hibás” címkét.

Teljesen más téma, bár továbbra is EMK.

Nem írtam eleddig arról, hogy a teljesen formális zsiráf is folyamodhat adott esetben erőhöz. Nem azért nem írtam, mert kínos, hanem azért, mert nem terveztem, hogy apránként az egész EMK-t le fogom blogolni. Úgy látom azonban, hogy ez a sors vár rám. ;-)

Szóval van olyan, hogy a per definitionem erőszakmentes zsiráf erőszakot alkalmaz. Marshall Rosenberg ezt úgy nevezi: oltalmazó erő. Ha egy gyerek épp le akar lépni a járdáról a kocsi elé, akkor a zsiráf nem kezdi el feltárni az érzéseit és a szükséágleteit, hanem simán félrelöki a gyereket. Ha ketten elkezdenek őrjöngve verekedni a zsiráf jelenlétében, és félő, hogy komolyan kárt tesznek egymásban, akkor a zsiráf, ha elég képes rá fizikailag, erővel is szétválaszthatja őket. Ha (ez klasszikus morálteológiai kázus lesz) a háztetőről egy ámokfutó golyószórózza a járókelőket, és a zsiráfnál történetesen van egy pisztoly, akkor alkalmasint lelövi az illetőt.

Ezekben a helyzetekben az oltalmazó erő nyilvánult meg, amely viselkedéses szinten nem, lényegét (forrását és célját) tekintve azonban nagyon is különbözik a megtorló erőtől. Nem azért lököm fel a gyereket, mert haragszom rá, mert megérdemli, mert büdös kölke, a frászt hozza rám. Nem azért pofozom le a kocsmai verekedőket, hogy megtudják, hogy nem ők a janik. Nem azért lövöm le a terroristát, mert megérdemli a rohadék. Hanem egyedül azért, hogy kielégüljön azon szükségletem, hogy X-et vagy Y-t (adott esetben önmagamat) biztonságban tudjam. Tehát ezekben a szélsőséges helyzetekben a zsiráf nem „igazságot szolgáltat”, nem „jogos büntetéssel sújt” valakit, hanem a kiélezett helyzetben rendelkezésére álló egyetlen eszközzel: erővel akadályozza meg a nagyobb rossz bekövetkeztét, azaz oltalmaz. Ezek kivétel nélkül olyan szituációk, amikor fizikailag nem lehetséges az elmélyült beszélgetés kialakítása: a fenyegető veszély elhárítása érdekében azonnal kell cselekedni.

Az oltalmazó erő használata tehát része az erőszakmentes kommunikációnak, nem pedig szemben áll vele. Bővebb információ e témáról Marshall Rosenberg könyveiben található.



1A családon belüli erőszak ilyen mértékű jelenléte sajnos sokkal több családra igaz (az összes társadalmi osztályban), mint azt a legtöbben magunktól gondolnánk. Magyarországon évente 50–150 halálos áldozata van a családon belüli erőszaknak. Élete során minden ötödik nőt bántalmaz partnere fizikailag. Erről a témáról bővebben ezen az oldalon lehet olvasni.
 
 

Címkék: , , ,


Hozzászólások:


A bántalmazáshoz:
Annak kimondása, hogy a másik a bántalmazó, inkább terápiás hatású, ahogy Eszter is utalt rá, gyakran saját magukat hibáztatják a bántalmazottak. De ha saját magam hibáztatom: "én egy halom szerencsétlenség vagyok, ezért ver a férjem", az ugyanolyan sakál, mint mikor azt mondom: "akivel együtt élek, az egy mocsadék, azért ver". Szerintem egyik sem hozza meg a gyógyulást.

Eszter bejegyzéséből azt a félelmet hallom ki, hogy azzal, ha a saját érzéseim, szükségleteim felől közelítem meg az engem ért bántalmazást, magamra veszem a bántalmazás felelősségét. És azt a félelmet, hogy azzal, ha nőknek ezt tanácsoljuk, bűntudatot keltünk bennük.

Nem tudom, ez így elfogadható-e, de én úgy gondolom, attól még, hogy megállapítom, a biztonság iránti igényem miatt költözöm el, emellett meglehet a szilárd véleményem arról, hogy morálisan nem tartom elfogadhatónak a verést, azt sem, ha valaki engem megver, természetesen.



Még valami: az utóbbi bejegyzésekben sokszor előkerült a hatékonység, mint központi fogalom. Feltételezem, számos esetben hatékonyabb a morális elveim szerint cselekedni, mint a szükségletek oldaláról közelíteni. Ettől még a háttérben ott vannak a szükségleteim, de nem kell tudnom róla, amíg így is gördülékenyen működöm.



Igen, pontosan azt szerettem volna mondani, amit Endogenopiat nekem tulajdonit. Kosz, kicsit homalyosan fogalmaztam, es nagyon hianyzott, hogy en magam nem mondtam, hogy ezt az egeszet azert gondolom, mert a bantalmazottak tipikusan magukat hibaztatjak, ui az eroszak lerombolja a lelket.

Jo, OK, az elfogadhato szamomra, hogy a ferjet ne minositsuk bantalmazonak, hanem csak azt mondjuk pl, hogy „a férjem az utóbbi három évben minden nap megvert, hetente átlag kétszer megerőszakol”. De azt viszont tovabbra is hatarozottan gondolom, hogy a feleseg csak akkor epulhet fel lelkileg, ha egyertelmuen leszogezi maganak, hogy a fent emliette darabszamu veresert a ferj a felelos.

Nincs ugyanis olyan emberi cselekedet, nincs az az arrogans beszolas, nincs az a sotlan husleves, amelyek elkovetese erthetove es ezaltal jogossa teszi a rendszeres eroszakkal valo retorziot.

De van meg jelenetosege a kulonbsegtetelnek, hogy valakit bantalmazonak minositunk, vagy az altala vegrehajtott X szamu eroszakos cselekmenyrol kimondjuk, hogy csakis es egyedul o a feleos erte?

Sajnos az a bajom, hogy ha valaki folyton eroszakos dolgokat kovet el, akkor baromi nehez csak a cselekdetei, nem pedig személye és személyisege felett iteletet mondani.



Szerintem a zsiráfnyelvnek ugyanolyan fontos része az, hogy a másik nem rám reagál, hanem a saját szükségleteire, nem miattam teszi, amit tesz, hanem a szükségletei kielégítése érdekében, mint az, hogy én is ezt teszem. Konkretizálva: ahogy én (mint bántalmazott) nem azért menekülök, mert a férjem egy aljas szemét, hanem mert biztonságban akarok lenni, úgy a férjem sem azért vert meg, mert sótlan húslevest főztem, hanem pl. mert kontrolligénye volt.

Azt hiszem, itt van egy félreértés. Mikor arról van szó, hogy a feleség magában keresse meg a döntése (hogy elmenekül) okait (biztonságra van szüksége), akkor ez nem azt jelenti, hogy a férj viselkedésének is ő az oka.



"a feleseg csak akkor epulhet fel lelkileg, ha egyertelmuen leszogezi maganak, hogy a fent emliette darabszamu veresert a ferj a felelos."

Én úgy gondolom, hogy ez a mondat egy bizonyos paradigmában tekinthető igaznak: azon belül viszont kétségkívül az. Ez a paradigma pedig az, amelyben releváns kérdésnek minősül (nevezetesen a feleség számára) az, hogy "Ki a felelős a megtörtént rosszért?".

Ez valóban létező paradigma, olyannyira, hogy nap mint nap használjuk. De létezhet és létezik másfajta paradigma is, amelyben a felelősség kérdése teljesen érdektelen. E paradigmában a "ki a felelős?" kérdés olyan, mint a matematikában a 0-val való osztás. Nem csúf dolog, nem erkölcstelen -- hanem értelmezhetetlen.

Ez a paradigma nem a múlttal foglalkozik ("miért alakult így...?), hanem az itt és most-tal. Ez és a helyzet -- mit lehet vele kezdeni? Mit lehet belőle kihozni? Hogyan tovább? (Szemben azzal, hogy "Hogyan juthattunk ide?") Ebben a helyzetben, itt és most milyen szükségletei nincsenek kielégítve a szereplőknek, és mit lehet tenni, hogy ezek kielégüljenek?

"Nincs ugyanis olyan emberi cselekedet [...], amelyek elkovetese erthetove es ezaltal jogossa teszi a rendszeres eroszakkal valo retorziot."

Ebben a mondatban az "érthetőség" fogalmából következik a "jogosság" fogalma. Az EMK-ban nem következik belőle. Olyannyira nem, hogy a "jogosság" fogalma ugyanúgy üres halmaz, mint a "felelősség" fogalma. Következésiképpen nem fenyeget a veszély, hogy ha valakit (pl. egy agresszort) teljesen megértek és empatikus vagyok vele, akkor egyúttal helyeseljem is a viselkedését.

Ugyanez az elv egyébként az NLP-nek is alapelve, miszerint a tünetet (viselkedés) meg kell különböztetni a mögötte húzódó pozitív szándéktól, védő funkciótól.

"Sajnos az a bajom, hogy ha valaki folyton eroszakos dolgokat kovet el, akkor baromi nehez csak a cselekdetei, nem pedig személye és személyisege felett iteletet mondani."

Egyetértek. Tényleg baromi nehéz. De senki nem is állította az ellenkezőjét. :) Marsahllnak már idéztem azt a mondatát, miszerint irtó könnyű megtanulni zsiráful beszélni -- de nagyon nehéz elfelejteni sakálul beszélni.



Kicsit már tvagördült ez a zsiráf téma mialatt én nem néztem netetés blogot, mégis hozzáfűznék még valamit.

Igyekszem ez eddigieknél árnyaltabban fogalmazni. Mi van, ha ahelyett, hogy azt mondanánk, hogy a férj felelős (morális értelemben), azt mondanánk, hogy a férj a felelős (abban az értelemben, hogy a cselekvést ő hajtotta végre, hzzá tartozik, ő dönthetett hogy teszi-e vagy sem, AZ Ő SZÜKSÉGLETE, NEM PEDIG AZ ASSZONY HELYTELEN VISELKEDÉSE alapozza meg). Nem az ítélezés az effajta megállapítás célja (számomra nem), hanem annak pontos megállapítása a cél, hogy - bár az áldozat bűntudattól szenved - a cselekevést (a verést pl.) nem az áldozat "csinálta magának", valemyl provokatív vagy helytelen viselkedsével.

Nem értek egyet azzal, hogy a "hogyan jutottunk ide" kérdése értelmetlen vagy erkölcstelen, vagy sakál volna. Ha az ember nem akarja folyton ugyanazokat a hibákat elkövetni, jó, ha érti a saját történetét, szükségleteit (pl. hogy miért választott mondjuk sokat ivó, uralkodni vágyó férjet). A "hogyan jutottunk ide" kérdése nem azonos a "ki tehet erről" kérdéssel. De teljesen igaz, hogy a "hogyan jutottunk ide" nem helyettesíti a "hogyan tovább"-ot. És tényleg, a jelen- és jövőrientáltágra időnként nagyobb szükség van, mint a múltba nézésre.



Azt hiszem, nagyjából sikerült közös nevezőre jutnunk. A "hogyan jutottunk ide" valóban hasznos kérdés lehet a jövőbre nézve, szemben a "ki a felelős"-sel.

Az erőszakmentesség pedig nemcsak a másik fél, hanem önmagunk felé is norma. Következésképpen a "bűnösség" és "ártatlanság" fogalma önmagunkra nézve is értelmezhetetlen. Nincs "helytelen" viselkedés: ez megint csak moralizálás volna. Olyan viselkedés van, amely az adott szituációban nem hatékony.



Már egy ideje különben azt éreztem, hogy nem gondolom nagyon másképp, mint Te, de nagyon másképp fogalmazok. Ez persze nem lényegtelen különbség, ezt elismerem.
Arról beszéltünk, hogy olyan lehet, hogy valaki zsiráful beszél, de sakálul gondolkodik. De a saját példámból azt gondolom, hogy ez fordítva is lehetséges :)



Ezzel kapcsolatban tán már idéztem Marshall Rosenberg idevágó megjegyzését: arra a kérdésre, hogy egy zsiráfnak szabad-e időnként sakálul fogalmaznia, azt válaszolta: Szabad, de minek, ha egyszer egyértelműen azt tapasztalja, hogy az nem hatékony?

Egyszer a saját legidősebb (kamasz) fiának próbált hosszas zsiráf-körmondatokban előadni valamit, nemtommár, olyasmit, hogy szombat este hányra legyen otthon vagy hogy telefonáljon vagy hogy ne, ilyesmit. A gyerek egy idő után elunta: -- Apu, nem tudnád normálisan megmondani, hogymit akarsz?! -- Mire Marshall: -- "Normálisan" fogalmazva azt mondanám, hogy ha nem csinálod, amit mondok, kapsz két irdatlan maflást. -- Erre a gyerek, kis gondolkodás után: -- Tudod mit, inkább mondd a körmondataidat...

Nem pontosan idéztem a párbeszédet, de tartalmát tekintve így zajlott.

Egy másik esetben egy kezdő zsiráf kis kártyára írta fel az EMK négy lépését, és vállalva a hülyének nézést, a munkahelyén a kollegáival, otthon a családtagjaival is úgy beszélt, hogy közben ott volt a kezében a puska, és abból lesett. És valóban azt tapasztalta, hogy lényegesen békésebb körülötte a levegő, noha tényleg cikizték bőven amiatt, hogy "papírból" beszélget. Néhány nap vagy hét múlva úgy gondolta, most már meglesz a puska nélkül is... Aztán egy otthoni szóváltásban a kétéves gyereke ezt kérdezte tőle:

- Apu, nem lehetne, hogy megint előveszed a kártyádat...?



A gondolkodásmód szimpatikus, rokon az enyémmel, de a bonyolult/hosszadalmas beszédet nem szeretem. És ettől függetlenül is nagy híve vagyok a természetes sírásnak és nevetésnek. Összeszorul a szívem azt olvasva, hogy valaki a gyerekével (vagy bárakárki mással) kártyák (vagy kártyákra jegyezhető lépések) segítségével beszél. Én ennél azért jobban bízom az ösztönökben, a szeretetben, a józan paraszti észben. Pedig nagyon ki vagyok képezve bölcsésznek, és mégis. Vagy talán éppen azért.



Elhiheted: azok a férjek, akik megverik és megerőszakolják a feleségüket meg a gyerekeiket, nem puskáznak kártyából, hanem "ösztönösen "cselekednek, a "józan paraszti eszükre" hallgatva, "szeretetből".

Izé... Soha nem szültem még gyereket, nem is fogok valószínűleg, de valamiért azt gondolnám, hogy az valami nagyon ösztönösen működő dolog. Oszt' mégis ott vannak a mindenféle kismamatréningek, a szülésre való hipnózisos meg hipnózistalan előkészítések.

A pszichológusok rendelői tele vannak állítólagos "frigid" nőkkel, akiknek az egyetlen bajuk, hogy a férjük "ösztönösen", tudatos odafigyelés nélkül éli rajtuk a szexuális életét. És amint elsajátítanak egy-két konkrét technikát, kiderül, hogy a feleség nagyon is oragzmusképes...

Nem hiszem, hogy egy alapvetően ösztönös tevékenység (legyen az szülés vagy szeretkezés vagy kommunikáció) tudatos újratanulása csorbítaná az esemény integritását és intimitását. Nyilvánvaló (számomra), hogy a tudatos kontroll egy idő után mga is kvázi ösztönössé válik, és a mindenféle mankók eldobhatók.

De amíg ez nem történik meg, addig számomra vonzóbb a mankóval való biztos sántikálás, mint a mankó nélküli ösztönös és büszke pofára esés. ;-)



Persze, hogy igazad van. És - azt hiszem - nekem is ugyanakkor. Az ösztönösség önmagában ugyanúgy sem nem jó, sem nem roszz, ahogy mondjuk egy konyhakés sem.

A kés az istenadta kenyeret is felszelheti, de az életet is kiolthatja. Ha az utóbbi felhasználás fenyeget, akkor tényleg vegyünk kanalat a kenyérvágáshoz, vagy törjük puszta kézzel.

Szomorú vagyok attól, ha a világ (vagy micsoda) olyan, hogy ösztöneinket nem használhatjuk bizalommal. Bennem határoztt aggodalmat kelt, hogy olyan sok nő érzi, hogy szakembernek kell felkészítenie a szülésre és az anyaságra. És ugyanilyen szomorú pl., hogy a haldoklókkal és a betegekkel sem tudunk igazán sokmindent kezdeni.

Jó, hogy ilyen esetekre van segítség (mondod Te, és ismerem el én), de nagy kár, hogy szükség van rá (szomorkodom én). Ezért gondolm, hogy valójában nem mondunk ellent egymásnak :)



Ebben a szomorúságban, azt hiszem, osztozunk. Szomorú, hogy mérnöki pontossággal kiszámított tánclépésekre van szükségünk ahhoz, hogy ne gázoljuk le egymást, adott esetben a legjobb szándékunk ellenére -- ahelyett, hogy önfeledten bukfencezhetnénk, ahogy a szívünk diktálja.

De két szemponttal azért megpróbálnám átkeretezni a dolgot.

Egyrészt számomra örömteli és vigasztalást nyújtó, hogy egyáltalán van alternatívánk, és nemcsak egymás legázolására vagyunk alkalmasak. Ilyen háttérrel nézve szinte már hiuszadlagos, hogy ez az alternatíva mennyire könnyű vagy mennyire döcögős.

Másrészt maradjunk a tánc analógiájánál (ha már úgyis zsiráftáncról van szó): ha megnézek egy balettet vagy akár csak egy bécsi keringőt, akkor az (ha jólcsinálják) annyira légiesnek, könnyednek, természetesnek hat, hogy ahhoz képest szinte a mindennapi járásunk-kelésünk tűnik suta döcögésnek.

Gyakorlás és idő kérdése az egész. És ahhoz, hogy az erőszakmentes kommunikáció készségszintre fejlődjön, úgy, hogy annak már semmi izzadságszaga ne legyen, lehet, hogy generációknak kell még váltaniuk egymást. Valami olyasmire gondolok, mint az autó feltalálása, amely abban a pillanatban forradalmasította a közlekedést -- noha valószínűleg jó ideig lényegesen macerásabb volt a vele való közlekedés, mint a jól bevált hátaslóval vagy konflissal.



Ezt nevezem közös nevezőnek! :D



"generációknak kell még váltaniuk egymást"

Egyetértve ezzel:
azt hallottam, hogy a társadalomban bármilyen változáshoz legalább három generációnyi időre van szükség: az elsőben egyáltalán felmerül, hogy változtatni kéne, a másodiknak már egyértelmű, de még nem tudja, hogyan, a harmadik már csinálja is.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta