Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

szerda, július 16, 2008
08:40
 
Tóta W. is a kamionon riszál


A Zoli vagyok c. blogban olvastam a fenti című bejegyzést. Tóta W. Árpád Seggel előre c. írására reagált, amelyben a szerző a melegfelvonuláson extrém módon viselkedőket basztatja, mondván, hogy az egész melegközösség évek óta néhány exhibicionista foglya.

Meg kell mondjam, a Tóta W.-cikk annak idején kifejezetten tetszett nekem. Plasztikusan fogalmazott meg valami olyasmit, ami engem is évek óta foglalkoztat.

De meg kell mondjam: Zoli cikke, amelyben nekiugrik Tóta W.-nek, még jobban tetszik. Indulatos, tiszta és egyenes beszéd. Kötelezően ajánlott olvasmány mindenkinek, akiben a felvonulás ténye vagy mikéntje kérdéseket vet fel. (Akinek persze kérdései nincsenek, csak válaszai, arra ez nem vonatkozik.)

Ízelítő jön a cikk közepéből. Az elsőként idézett mondat Tóta W. (és sokak) tézise, az utána következőkben olvasható Zoli kommentárja.

[...]

Épp a melegeknek tenne jót, ha kicsit visszafognák magukat.

Imádom az ilyen érveket, mikor úgy teszünk, mintha nem is korlátozni, hanem segíteni akarnánk őket. Hogy pont nekik lenne jó, ha mi most innen megszabnánk, hogy ki vonulhat, és ki nem. Az ebben az érvelésben a legszörnyűbb, hogy Tóta és az ő álláspontját osztók hetven éve ugyanilyen töprengést vágtak volna le, hogyaszongya az antiszemitizmus rossz dolog, nem is értek egyet velük, de azért valljuk be: valóban sok a zsidó a bankárok között. Valóban jóval több zsidót találunk az ügyvédek, mint a gyári munkások között, ez tény, ezen azért gondolkozzunk el. Talán nem lenne olyan nagy tragédia, ha a jövőben kicsit többen jelentkeznének a csavargyárba, és kevesebben a zeneakadémiára. Épp nekik lenne jó, mert nem irritálnák a többségi, keresztény társadalmat.

LÓSZART, ÁRPÁD! Ilyen alapon bármely magyar kisebbséget megkérhetnél, hogy legyen szíves kicsit gyorsabban, kicsit határozottabban asszimilálódni, kicsit engedje előre az ősmagyarokat, kicsit gondolkozzunk ezen, mert hát valóban van benne valami.

Hetven éve tök jól sikerült.

[...]

Címkék: , ,


Hozzászólások:


Elolvastam Zoli bejegyzését, nagyon jó, nagyon klassz, minden szavával egyetértek.
Aztán kíváncsiságból megnéztem mást is tőle. A legfrissebb bejegyzésében vaskosan, aljasul cigányozik. (Tudom, te csak a Tóta W.-re vonatkozó bejegyzést dicsérted, nem a blogot, de azért izé.)

Fernandel



Kíváncsi lettem, elolvastam én is a kérdéses bejegyzést. Az én olvasatomban sem a "vaskosan", sem az "aljasul", sem a "cigányozik" nem szerepel. Amit leír, az közvetlen élmény: egyrészt tárgyszerűen ami történt, másrészt a saját érzései. Nem találtam a posztban általánosítást, "magyarázatot", "összefüggéseket". Amit én olvastam, az egy beszámoló volt. Beszámoló egy olyan témában, amely borzalmasan összetett; amely messze áll attól, hogy egyszerű kijelentő mondatokban merjek róla "igazságokat" megfogalmazni; amelyben jószerével lélegzetet venni is nehéz úgy, hogy azt valaki (vagy valaki más) ne találja sérelmesnek.



Fernandel: kérlek, mondd el, az általam leírt eseteket hogyan kellett volna "helyesen" értelmeznem és megélnem. Itt, a nyolcadik kerületben napi élmény az, amit elolvashattál. Fogalmam sincs, te hol és hogyan élsz, de abból, hogy a bejegyzésemet "aljas és vaskos cigányozásnak" titulálod, úgy gondolom, te is egyike vagy azoknak, akik kényelmes távolságból mondják meg a tutit. Nem szeretném utólag visszaigazolni a minősítésed, de ezért a részedről valóban elképesztően aljas hozzászólásért valóban tudnék vaskosakat mondani rád.

A te hozzáállásod ugyanis egyszerre két irányban kártékony: egyrészt árt nekem, és a hozzám hasonló helyzetben lévőknek, mert a hétköznapi biztonságérzetünk utolsó morzsáit tünteti el azzal, hogy "aljas és vaskos cigányozásnak" minősíti, ha leírom, hogy láttam egy késelő romát, másnap meg nem tudtunk pár megállót utazni a villamoson anélkül, hogy többen is belénk kössenek.

De tudod mit? Amit csinálsz, marhára árt a romáknak is. Ha ugyanis az ilyen esetek után van olyan hülye (bocsánat), aki az esetek elszenvedőit kussoltatná "aljas és vaskos cigányozást" kiáltva, akkor esély sincs arra, hogy bármilyen közösségi helytelenítés célt érjen. Akkor azt mondjuk, hogy "hát, a romáktól ezt kell fogadni", akkor azt mondjuk, hogy "hát, ők ilyenek, de ne beszéljünk róla". És ennyi, ezzel meg van oldva?

Neked van roma szomszédod? És ha választhatnál, hogy egy roma nagycsalád, vagy egy csendes filozófus költözzön melléd, azért tudnál döntetni, nem?
Döntés közben képzeld el, hogy éjfélkor a kapuból próbálsz elzavarni két mattarészeg, a kaput döngető kigyúrt cigánygyereket, és próbálsz keménynek tűnni, miközben belül rettegsz, hogy berúgják a kaput, és leszúrnak, mielőtt kiérnek a rendőrök. Képzeld el, hogy fényes nappal, bent a házban a kukád tartalmát dobálja egy roma a földre, és mikor ki akarod küldeni, elkezd üvöltve fenyegetőzni, és igyekszel kemény maradni, miközben belül kurvára félsz, hogy ha neked ugrik, nem tudod megvédeni magad.
Képzeld el, hogy a barátnőddel közlekedés közben egymás táskáját lesitek, hogy nem nyúl-e bele valaki. Képzeld el, hogy a párodat sötétedés után a szemközti boltba se mered kiengedni.
Képzeld el, mert én így élek, én mindezt és még sok mást megéltem, bassza meg.

A romák helyzetére ma a legtöbben két, azonos mértékben kártékony válasz valamelyikét adják: vannak, akik a Magyar Gárdát ünneplik, elfelejtve, hova vezethet a szélsőjobb militarizálódása. A másik csoport meg a te aljas válaszodat adja: ne is említsük meg, hogy romákról van szó, mert az rögtön cigányozás.

Én meg hallgatom a két csoport vaskos és aljas hazudozását, és mérhetetlenül mérges vagyok. De mondom, itt a lehetőség: írd meg, hogyan kellett volna az üvöltöző családra, a késelő kamaszra, vagy a villamost bebüdösítő párra "helyesen" tekintenem. Mi ezeknek a történeteknek a "nem cigányozós" olvasata? Mit láttam rosszul, miért számít ez a három eset normális, hétköznapi szituációnak? Miért nem gond egyik sem? Hogyan kell tekinteni ezekre az ügyekre? Miként fér bele a normál, említést sem érdemlő hétköznapokba az, ami történt?

Ezt kifogásoltad az írásomban, hát erre válaszolj.

Zoli



Kedves Zoli!

Amikor két éve, nyáron egy gyerekkori barátommal vitatkoztunk a melegek, illetve a homoszexualitás megítéléséről, a szokásos, a szélsőjobbon népszerű állítások mellett azt is előhozta, hogy az intézmény igazgatója (melyben ő is dolgozik) különféle pozíciók betöltése esetén előnyben részesíti a melegeket a heterókkal szemben, és ez mekkora disznóság. Ezek szerint te a protekcionizmura vagy kiakadva, nem a homoszexualitásra, mondtam, de ez elszállt a légben.

Valami hasonlót érzek a te blogbejegyzésed olvastán is. Leírsz eseteket, súlyosságuktól függően zavarókat, bosszantókat, dühítőket, felháborítókat, és nem mulasztod el fölhívni a figyelmet, hogy az elkövetők cigányok voltak. Sőt, a bejegyzésedben leírt eseteket kizárólag az elkövetők cigány mivolta köti össze.
Természetesen (túl azon, hogy a saját blogodban azt írsz le, amit akarsz) következmény nélkül megteheted, hogy beszámolsz a villamoson botrányosan viselkedő norvégról, késelő új-zélandiról, kukát borogató portugálról. Ma Magyarországon azonban a cigánynak, zsidónak, melegnek ilyetén kontextusba helyezése számos felebarátunkban megerősíti az aha-élményt, ilyenformán mégiscsak a magyargárdás trendet erősíti, nem pedig az általam is képviselt aljas elmaszatolókét.
Kérdésedre: nem, nincs roma szomszédom. Négy éve egy Budapesthez közeli nagyközségben élek, az ottani cigányok példás életet élnek. (Ha nem hangzana ki belőle a többségi dölyf, azt mondanám, sikeresen beilleszkedtek.)
Még mindig kérdésedre: ha választhatnék, hogy egy roma nagycsalád vagy egy csendes filozófus költözzön mellém, természetesen az utóbbit választanám. Korrektnek azonban úgy tartom a választ, ha hozzáteszem, hogy egy fehér nagycsalád és egy csendes, roma filozófus közül is az utóbbit választanám, és ne gyere nekem azzal, hogy olyan nincs.

Akad a hozzászólásodban némi csúsztatás is, erre is hadd reagáljak. Nyilvánvaló, hogy eszemben sincs megmondani neked a tutit, hogy te hogyan éld meg, hogyan "értelmezd" az eseteket, és eszem ágában sincs azt sugallni, hogy ezek megszokható (és megszokandó), hétköznapi kis semmiségek. Én csak arra szeretném fölhívni a figyelmedet, hogy tárgyalt bejegyzésed kiváló táptalaj az általánosításoknak, ennek folyományaképpen az előítéleteknek. Ha jelen hozzáállásom aljas, hát nem bánom, mondj rám vaskosakat.

Fernandel



Tudod, Fernandel, ha a te logikádat követem, azaz a hivatkozott bejegyzésem táptalaja lehet bármiféle előítéletes gondolkodásnak, úgy a te hozzászólásod pedig előzetes felmentés a romák azon részének, aki az általam leírt módon viselkednek. Mert ha az én soraimat, melyekben egyetlen általánosítást, egyetlen "azért ilyenek, mert cigányok"-típusú kitételt nem találsz, mégis képes vagy úgy magyarázni, hogy azok a romákkal kapcsolatos előítéleket erősítik, akkor a te soraid (ugyanilyen módon elferdítve) arról szólnak, hogy "hajrá, cigányok, bele a kést mindenki hátába!". Egyik állítás sem igaz.

Az pedig engedtessék meg, hogy a rám használt jelződet ("aljas") én is mondhassam rád anélkül, hogy ezt zokon vedd.

Mindezzel együtt nem lepődtem meg. Egy békés faluból szemlélve valóban gondolhatod őszintén és meggyőződéssel, amit írtál. De újra mondom: költözz ide a nyóckerbe, és mondjuk fél év elteltével beszéljük meg újra, mit gondolsz a dologról. Mert neked most a békésen kapálgató roma a napi élményed (esetleg a csöndes roma filozófusok tömege), nekem viszont a hangosan kötekedő, kést rántó, antiszociális cigány. Nem állítottam sehol, és most sem teszem, hogy minden roma ilyen. De én itt és most javarészt őket látom, velük élek - és engedtessék meg, hogy ezt szóvá is tegyem, anélkül, hogy olyanok ítéljenek el, olyanok oktassanak ki, akiknek minderről fogalmuk sincsen, akik békés távolságból okosak.

Biztos vagyok benne, hogy pl. Szögi Lajos gyerekei is tudják, hogy nem minden roma olyan, mint akik Olaszliszkán agyonverték az apjukat - de szerintem senkinek nem lenne pofája rájuk pirítani, hogy ne mondják, hogy romák ölték meg az apjukat, hanem használják a semleges "elkövetők" szót. Mert vannak ilyen romák is, meg olyanok is. Én legutóbb azokról írtam - máskor meg majd az általam nagyon szeretett és tisztelt Bangó Margitról fogok. Mert mindkét csoport esetében igenis releváns, hogy romákról van szó: Bangó Margit, Daróczi Ágnes vagy éppen Czutor Zoltán öndefiníciójának nagyon fontos része, hogy roma származásúak. És ugyanígy, nagyon is fontos arról beszélni, hogy egyes, többségében romák által lakott településeken, vagy épp a főváros egyes, romagettókkal tűzdelt kerületeiben lakók hogyan élnek, hogyan viselkednek. Te nem az előítéletek ellen harcolsz, mikor kikéred magadnak, hogy (nem központi elemként, nem konklúzióként, hanem egyszerű tényként) megjelölöm az egyik bejegyzésemben az illetők származását - te ilyenkor azt az kényelmes álláspontot választod, hogy mindenki csukja be a szemét, és ha nem beszélünk róla, majd megoldódik magától.

Egyértelmű és súlyos társadalmi törésvonalakat akarsz elmaszatolni, és újra mondom, mindezt azért veszem rohadtul zokon, mert ilyenkor értem, miért érzik ma azt sokan Magyarországon, hogy nem védik meg őket, sőt, az elszenvedett kisebb-nagyobb veszteségek után még bennük keresik a hibát.

Újra azt mondom, amivel kezdtem: neked könnyű. Majd ha én is elköltözöm innen, én is könnyen tudom kioktatni a maradókat, hogy miként vigyázzanak arra, nehogy az előítéleteket felkorbácsolják a panaszkodásukkal. Tűrjenek csendben. Mi mást tehetnének?

Zoli



1) Zoli, értsd már meg, hogy nem kell leírnod, hogy "azért ilyenek, mert cigányok", ahhoz, hogy ezt ki lehessen hallani a posztodból; nézd meg a hozzászólásokat.
2) Az "aljas" jelzőt nem rád használtam, azt írtam, "aljasul cigányozik". Ahogy te is elismered, hogy vannak ilyen romák és olyan romák is, kijelentésem nem jelezte, hogy az összes bejegyzéseddel problémám lenne. Egyébként persze, ha késztetést érzel, aljasozz le, nem fogom zokon venni.
3) Talán elsikkadt, pedig fontosnak tartom: a szöveged nem általában veszélyes, hanem ma, Magyarországon. Szívesen elhiszem, hogy nem vagy rasszista, de a megfogalmazást továbbra is felettébb szerencsétlennek érzem.



Bocsánat, aláírás: Fernandel



Kedves Zoli és Fernandel!

Boldog lennék, ha az én blogomat érné a megtiszteltetés, hogy épp itt oldják meg értelmes, korrekt és nyitott emberek (amilyennek mindkettetőtöket megismertelek, kit több, kit kevesebb megnyilvánulásából) a magyarországi cigánykérdést.

Ehhez azonban úgy hiszem, hasznos attitűd lenne mindkettőtök részéről vélelmezni a vitapartner jóhiszeműségét. Nem gondolnám, hogy az egymásra, ill. egymás megnyilvánulására akasztott minőségjelzők (ill. annak firtatása, hogy mennyire jogosak ezek a jelzők) előrelendítené a párbeszédet. A magam részéről érdeklődéssel figyelem a történéseket, és nagyon szeretném, ha sikerülne elejét venni a kölcsönös (vagy egyoldalú) kurvaanyázásnak, és tudnátok az érdemi problémáról beszélni, higgadtan, személyeskedés nélkül, minden olvasó okulására.

Köszönöm, és várom a folytatást!

Balázs



Kedves Zoli és Fernandel!

Én is szvesen olvasnám a vitátok folytatásátmert, mert izgalommal láttam, hogy nem sztereotip, már sokfelől agyonszajkózott dolgokat írtok, hanem számomra nagyon érdekes, megfontolandó érveket. (Az aljasozás sem a széplelkűsgemet sérti, hanem a vita elevenségét és okosságát féltem tőle ( - speciel egyértelműen önző módon.)



Fernandel: hidd el, rögtön és őszintén elkezdem az eddiginél is jobban szelektálni és meggondolni a témában tett bejegyzéseimet, ha képes leszel azt kimondani, hogy az általam tapasztaltak szerinted sincsenek rendben.

Sokkal könnyebb lenne azért aggódnom, hogy miként értik félre, miként érzik visszaigazolásnak szűkagyú nácik az írásomat, ha például te, aki hozzám hasonlóan velük ellentétes állásponton vagy, egyszer az életben azt is ki tudnád mondani, le tudnád írni, hogy mindenért azért nem tehető felelőssé a többségi társadalom , mindenért nem vádolható a nyílt- vagy akár a szalonrasszista propaganda, hanem bizony egy késrántás mögött jelentős önhiba, és a tolerálhatatlanul antiszociális viselkedés mögött tudatos, hányaveti bunkóság is van.

Ha csak egyszer azt tapasztalnám, hogy nem csak a szerinted félreérthető szavaimtól véded a romákat, hanem végre azt is ki tudod mondani, hogy igen, ezeknek a romáknak (nem mindnek, nem en bloc "a" romáknak) is erőt kellene venniük magukon, és normálisan viselkedni. Mert igenis, sok szituációban pontosan tudják, hogy rosszat tesznek, hogy a hangerővel, a létszámfölénnyel, a testi erővel visszaélve írott és íratlan szabályokat szegnek meg. Ha csak egyszer látnám, hogy a megtörtént esetek fölött nem azzal siklunk át, hogy "de a másik meg utólag vaskosan és aljasul cigányozott". Ha végre azt hallanám, hogy szerinted sincs olyan mélyszegénység, szocializációs defekt, ami indokolttá teszi a késrántást. Ha egyszer, csak egyszer ki tudnád mondani, hogy nem csak nekem kell változnom, és nem csak az én döntésem (depláne blogbejegyzésem) függvénye, hogy mi lesz - hanem azoktól a romáktól is függ, akikről írtam. Hogy AZ Ő HIBÁJUK IS, hogy itt tartunk.

Megjegyzem, két okból tartom különösen szerencsétlennek ezt a vitát. Egyrészt, bár nem tudom, te mivel foglalkozol, de én munkámból adódóan nem két román segítettem már - konkrét és közvetett módon is. Másrészt pedig Balázs bejegyzése egy teljesen más dologról szólt, és úgy én, mint a blogom is teljesen más téma, a melegek kapcsán keveredtem ide. Az, hogy neked erről az volt a legfontosabb közlendőd, hogy "oké, de egy másik bejegyzésben vaskos és aljas cigányozás van", különösen szomorú. Kábé, mint mikor a melegfelvonulás kapcsán minden fotós azt a három travit fotózza, aki mégis kiment.
Mindenesetre ez egy meddő vita, amit a magam részéről itt és most be is fejezek.

Zoli



Vallom, hogy bocsánatot kérni jó, tehát: bocsánatot kérek az általam használt "vaskos" és vaskos kifejezésekért. (Egyébként ritkán anyázok, Balázs is tanúsíthatja.)

1) Zoli, az általad tapasztaltak szerintem sincsenek rendben.
2) Igen, a bejegyzésedben megemlített romáknak is erőt kellene venniük magukon, és normálisan kellene viselkedniük.
3) Igen, ők is tehetnek róla, hogy itt tartunk.
4) Viszont ha egy blogbejegyzésben a - valóban deviáns - romáktól elszenvedett atrocitásokat szeded csokorba, az sugallhatja azt, hogy a romákkal általában van bajod. Lehet, hogy intelligenciahiány ezt éreznem, de kérlek, gondolj a buta emberek népes táborára.

Eszter és Balázs: szó sincs kurvaanyázásról. Véleményem volt Zoli bejegyzéséről, ennek kapcsán neki véleménye volt a beszólásomról, és én minden irónia nélkül mondtam, hogy nem veszem zokon a véleményét.

Fernandel



"ha egy blogbejegyzésben a - valóban deviáns - romáktól elszenvedett atrocitásokat szeded csokorba, az sugallhatja azt, hogy a romákkal általában van bajod."

Úgy gondolom, hogy ez a mondat mai magyar társadalomban vitathatlan tényt közöl: egy ilyen csokor valóban sugallhatja azt, hogy.

Szerintem releváns kérdés lenne annak boncolgatása, hogy miért sugallhatja. Nem az, hogy "kinek a felelőssége" (vagyis hogy holnaptól kezdve kit utáljunk), mert ez szvsz nem vezet sehová. De az összefüggéseket érdemes lenne feltárni, és ez talán utat mutathatna a megoldás felé is: hogy miként lehetne úgy néven nevezni kényes problémákat, hogy a kimondott mondat valóban tudja önmagát jelenteni, és ne rakódjék rá menet közben ballasztként egy csomó implikátum, konnotáció, általánosítás stb.

Nagyon fontosnak érzem ezt a kérdést: nemcsak cigányügyben, de gyakorlatilag minden "kínos" problémakörben.



Fernandel: így oké. Neked pedig azt kell tudnod, hogy szó sincs róla, hogy a romákkal általában lenne bajom. Ezt a rendszeres olvasóim pontosan tudják, tény, hogy aki egy bejegyzés kapcsán jön a blogra, aki nem ismer személyesen, az ezt nem tudhatja. De tudok különböztetni: a faluban volt roma osztálytársam, akiből mára elismert bőrdíszműves lett, és volt, aki részegen baltával lecsapta az apja fülét. Mindketten reprezentálnak valamit abból, milyen romák élnek ma Magyarországon, de egyikük sem jeleníti meg egyben a cigány közösséget. Abban közösek, hogy döntést hoztak a jövőjükről, arról, hogy "milyen romák" akarnak lenni. Ahogy tőlem is függ, hogy milyen magyar, milyen férfi, milyen társ, milyen liberális vagyok. Nekem is felróható, ha ezek közül bármelyiket elszúrom.

Írok majd erről is valamit a blogomon, hogy egyértelműbb legyen, mit gondolok.

Az említett bejegyzéshez egyébként jött sok "gárdás" komment is. Be se engedtem őket - és azt is helyreraktam, aki csak az "ártatlan romák vs. gárda"-dichotómiában tudta értelmezni a leírtakat.

Nem minden bűnöző roma, és nem minden roma bűnöző. De annak igenis oka van, feltárandó és megoldandó oka, hogy bizonyos bűncselekmények elkövetői, bizonyos, a közösséget sértő magatartások tanusítói közt döntő részben romákat találunk. Mindaddig azonban csak céltalan szembekötősdi a dolog, amíg ezt kimondani sem merjük.

Egyet megígérhetek, és legutóbb is csak azért nem így jártam el, mert nem gondoltam, hogy jelentősége lehet: ha legközelebb ilyesmiről írok, ott lesz egyértelműen, hogy nem a teljes roma etnikumról beszélek, nem valamiféle "fajtajelleg" bizonyítékait boncolgatom épp.

Zoli



Sajnos mostanság és errefelé egy adott csoportot megkülönböztetni (vagyis úgy értem, hogy sajátos speciális tulajdonságait néven nevezni) egyet jelent a hátrányos megkülönböztetéssel. Olyan, mintha eleve gáz volna az, hogy megállíptjuk, hogy emberek csoportjai között valódi különsbégek vannak. Olyan, mintha azonos értéke csak azonos tulajdonságú embereknek lehetne, így aztán sokan igyekeznek titkolni, ha zsidókcigányokmelegekhottentották.

Olyan, mintha az egyenértékűség csak egyformaság révén volna elérhető (gondoljunk az 50-es évek traktorosnőire pl.). Ha különbözni bármilyen irányban gáz, akkor persze rossz irányban különbözni pláne gáz. Nagyon nehéz, hogy ne rakódjon rá a tényközlésekre ballaszt, ahyog Balázs mondja.

Azt hiszem, tényleg van valamiféle "szalondemokrácia", amely a különbözőséget szeretné jószándékú óvatossággal tagadni. Ha jól értem, erre a "szalondemokrataságra" haragszk (a Magyar Gárda mellett) Zoli.



Kedves vitázók! Mindnyájan írtatok érdekeset. Igaz, hogy nem kell, sőt nem szabad egyformáknak lennünk, és ártalmas erről hallgatni, pláne, ha ilyen súlyos problémákat vet föl. De az is igaz, hogy a kamera állása szabja meg, hogy a néző mit gondoljon a látottakról, tehát nagyon árnyaltan és átgondoltan szabad csak sebbe nyúló kérdéseket érinteni. Nem akarok észt osztani, nekem sincs, tanítottam roma zenészeket, azt figyeltem meg, hogy sokkal magasabb IQ-val kerülnek rossz helyzetbe oktatási szempontból, mint a nem roma fiatalok. A helyzetük ugyanúgy szignifikánsan nehezebb, ahogy Zoli szerint egyes bűncselekményeket többször követnek el, mint a nem romák. Azt tapasztaltam, hogy nagyon ragaszkodóak tudnak lenni ahhoz, aki bízik bennük, és az agressziójuk részben abból a félelemből táplálkozik, hogy lenézik, nem fogadják el/be őket. Nem a másságukat, hanem őket, az embereket. Szerintem ha érzik, hogy bízol bennük, hogy nem kell félniük, urambocsá' föl tudod oldani bennük azt a félelmet, hogy



kevesebbnek szeretnéd őt érezni magadnál, akkor igazán mindent megtennél azért, hogy még a randalírozók is valamelyest tekintettel legyenek rád. Persze tudjuk, hogy nem csak rajtunk múlik, mi fog történni, de azért csak ebből indulhat el a változás, semmiképp sem elég PUSZTÁN a másik ember bűneit számontartani, és a helyzetével (romaságával) magyarázni, mert úgy esély sincs a közeledésre. Szerintem nem kellene a szánkat húznunk, hogy együtt kell élnünk, hanem keresni kellene, mi ebben az érdekes. A sokféleség gyümölcsöztethető, és ártalmas is lehet, rajtam múlik, hogy köröttem milyen lesz.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta