Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

szerda, május 20, 2009
22:15
 
Lyukas cipő


Belefutottam pár perce a következő mondatba: „Panaszkodtam hogy lyukas a cipőm, amíg nem találkoztam egy emberrel, akinek nem volt lába.”

Elgondolkodtam. Ismertem, persze, ezt a mondatot korábbról is, és már akkor is nagyot ütött... Nyilván azért íródott, hogy nagyot üssön. Azon tűnődtem el, hogy voltaképpen mi a bajom ezzel a mondattal. A következőkre jutottam:

Ha valakinek ez a mondat egy saját, autonóm élménye, vagyis azon történet elmesélése, miszerint épp panaszkodott a lyukas cipője miatt, amikor is találkozott egy láb nélküli emberrel, és hogy ez őt mennyire megrendítette, hogy átalakult az élete egyetlen szempillantás alatt – akkor a világon semmi aggályom nincs a történettel. Készséggel elhiszem, és valószínűleg mélyen megérint engem is.

A bajom a kontextus. Ez a mondat (és sok ehhez hasonló) többnyire kéretlen e-mailekben, szívecskés-virágos, „ma-is-gondolt-rád-valaki”-jellegű, színes-szagos ppt-kben szokott felbukkanni. Más tanulságos történetek társaságában. Életbölcsességek között. Felszólító mondatok közé ágyazva.

És ebben a pillanatban a mondat már mást jelent; én legalábbis ezt hallom ki belőle:

– Panaszkodni mersz, hogy lyukas a cipőd?! Hát ember vagy te egyáltalán?! Van bőr a képeden, egy rohadt lyuk miatt verni a nyálad, amikor másnak még lába sincs?! Nem szégyelled magad?! Pfúj; az ilyen emberek miatt olyan rohadt a világ, amilyen!

Rólam meg, ezt olvasva, ijedtemben lepottyannak a zsiráffülek, behúzom fülem-farkam: Hát, igen, tényleg, milyen egy önző dög vagyok, minek is élek egyáltalán...!

Az a helyzet, hogy ez a mondat, így, konkrét történet nélkül, hús-vér mesélő nélkül nem egy megrendítő élmény megosztása, hanem nettó érzelmi zsarolás. Bűntudatkeltés, semmi egyéb. Életszerűtlen számomra, hogy olvasója elképedve csap a homlokára: – Úristen! Hogy én milyen szerencsés vagyok, hogy megvannak a lábaim! – és máris vidámabban, mosolygósabban fordul önmaga és embertársai felé.

Félreértések elkerülése végett: nekem is vannak saját élményeim arról, hogy az én kis bajom milyen groteszkül fest valaki más nagy baja mellett. Az ilyen teljesen más, pontosan azért, mert az valóban saját élmény. Én vagyok az, ki a kinyilatkoztatásban részesül: én látom meg az Istent, a naplementét, a tündérkirálynőt, bennem támadnak valódi, alkalmasint eksztatikus érzések – nem pedig más meséje, más elvárása miatt kell úgy csinálnom, mintha épp mély megrendülést élnék meg.

Úgy gondolom, mindenkinek megvan a lehetősége egy olyan szemléletmódot elsajátítani (fokról fokra, hétről hétre, évtizedről évtizedre), amelynek következtében a saját lyukas cipője többé nem boldogtalansági faktorként jelenik meg az életében. Viszont senkinek nincs joga ahhoz, hogy más cipőjén a lyukat bagatellizálja. Ha az illető a kérdéses lyukat aktuálisan világkatasztrófaként éli meg, akkor az érzését semmilyen morális megszégyenítés nem fogja megváltoztatni, legyen a bár dörgő, vagy épp picsogó hangon előadva. Ebben az esetben – én így gondolom – az erőszakmentesség két módon valósulhat meg:

1.) Empatikusan kapcsolódom az illetőhöz, és vele vagyok a világkatasztrófájában.
2.) Ha az előbbire nem vagyok kész, azt választom, hogy nem kapcsolódom hozzá.

Az azonban, hogy ráirányítom a figyelmét valaki más még nagyobb bajára, nem valós opció. Mert minden helyzetre találni olyan embert, aki másként definiálja a még nagyobb bajt. Akinek a számára egy levágott láb, egy halott szülő, vagy épp hatmillió elgázosított zsidó is csupán „lyukas cipő”.

Címkék: , , ,


Hozzászólások:


Kisebb gondban vagyok. Ha jól emlékszem, egy lakoma kidobott maradékának kapcsán megkérdeztem, ez nem Elvevő magatartás-e. Amire megírtad posztodat az Elvevő, illetve Meghagyó oroszlánról, ez a könyvedbe is bekerült. Azt írtad, az oroszlán, ha otthagyja az antilop felét, és legközelebb másikat öl meg (aminek szintén otthagyja a felét), attól még vidáman Meghagyó. Sokára jutott eszembe megkérdezni (és addigra már mindenki máshol tartott), hogy
1) van-e tudomása az oroszlánnak más, pl. Etiópiában éhező oroszlánokról,
2) tudja-e az oroszlán, hogy az Oroszlánellátó Zrt. az ő fogyasztása alapján (is) dönt a tenyésztett antilopok számáról?
Más szóval, oda akartam kilyukadni, hogy ugyanaz a cselekvéssor is lehet Elvevő vagy Meghagyó, attól függően, hogy ember hajtja-e végre (a társadalom részeként), vagy nem.
Most viszont, mint mondom, gondban vagyok. Ha azt állítom, nincs erkölcsi jogunk az étel maradékát kihajítani, amíg vannak éhezők a Földön, az moralizálás, érzelmi zsarolás, lyukascipőzés vagy nem?



Ha megnézted a moralizálós példáimat, egytől egyig olyanok voltak, amelyek nem feleltek meg a tudományos paradigma alapvető kritériumának: a falszifikálhatóságnak. A falszifikálhatóság azt jelenti, hogy legalábbis elvileg megfogalmazható olyan helyzet, olyan eset, amely ha fennáll, az elmélet hamisnak bizonyul. Pl. ha leejtek egy vasgolyót, és az (trükközés nélkül) felesik a plafonra, akkor a gravitáció törvénye hamis. Vagyis a gravitációról szóló törvény falszifikálható, ergo tudományosnak tekinthető. Az viszont, hogy "a jó kisfiú nem piszkál a konnektorba" vagy hogy "úriember nem jár kalap nélkül" nem falszifikálható a tétel hirdetői számára (adott korban és időben).

Ezen okból nem illeszkedik a tudomány paradigmájába a vallás és a pszichoanalízis, és természetesen az etika.

Döntsd el, hogy a "nincs erkölcsi jogunk az étel maradékát kihajítani, amíg vannak éhezők a Földön" tézis falszifikálható-e vagy sem, aztán sorold be magad a tézist a "todomány", ill. az "ideológia" címkék valamelyike alá.

Segítségként hozzáteszem: az a tézis, amely szerint az elérhető táplálék mennyiségének növelése egy megnövekedett népesség táplálása érdekében a népesség további növekedéséhez vezet, tudományos állítás, mivel egyértelműen falszifikálható: ha csak egyszer is megtörténne, hogy egy területen, ahol többen élnek, mint amennyit a terület képes eltartani (következésképpen sokan éheznek), a kívülről bevitt élelmiszer megszüntetné az éhezést, nem pedig további népességnövekedést generálna (fenntartva az éhezést), akkor a tétel hamisnak bizonyulna.

Természetesen ha elintéznéd az adminisztratív formaságokat, és Afrikából magadhoz költöztetnél egy vagy több éhezőt, és erre buzdítanál mindenkit a környzetedben, akkor az éhezőket szép apránként el lehetne szállítani Afrikából olyan területekre, amelyek megtermelik aszükséges táplálékmennyiséget. Afrikában meg annyian maradnának, amennyit a terület eltart. Ez a mai technikával logisztikailag könnyen megoldható volna, és egy csapásra megoldaná az éhezés problémáját a Földön.

Érdekes módon azonban egy ilyen fölvetésre kiderül, hogy az Elvevőknek annyira azért mégsem fontosak az éhezők, hogy egy ilyen felvetést akár egy fél percre is komolyan vegyenek.



OK, értem, köszönöm.

OFF: Bovaryné én vagyok (Flaubert) Itt szeretnék szólni, hogy "Jgy" és "Fernandel" ugyanaz a személy. A kétféle identitás használatának kizárólag számítógépkezelés-technikai oka van, senkit sem szándékozom megtéveszteni.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta