Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

péntek, szeptember 04, 2009
09:48
 
A Meleg Méltóság Menetéről


Egy beszélgetésben fölmerült a régi-régi téma: mily sokat árt a Meleg Méltóság Menetének, hogy egy csomó transzvesztita is fölvonul. Hogy rajtuk (továbbá a zenés kamionok platóján vonagló, műfaszokkal és műbibliákkal felszerelt műfiúkon és műlányokon) azok is megbotránkoznak, akik egyébként aránylag jóindulattal figyelnék a felvonulást. Hát kell ez? Miért engedjük ezt, miért nem teszünk valamit?

Válaszként három dolgot tudtam-tudok mondani.

Az egyik egy történelmi adat, amiről sokan szívesen megfeledkeznek: 1969 nyarán, New Yorkban az egész melegmozgalom azzal kezdődött, hogy az egyik legrosszabb hírű buzibár (a Stonewall Inn) törzsközönsége – néhány felbőszült travi és buzikurva – megelégelte az állandó, megalázó rendőri zaklatást, és a levetett tűsarkúikkal és egyebekkel a bár előtti utcán nekiestek a zsaruknak. Az ellenállás előbb helyi, majd országos, végül nemzetközi mozgalommá terebélyesedett – ennek gyakorlati eredménye minden mai melegjog. A Stonewall-lázadás emlékére tartották meg következő évben az első melegfelvonulást. Travikkal és buzikurvákkal. Így indult az egész, nem pedig decens, öltönyös-nyakkendős szalonmelegek diszkrét sétálásával. Ennek „diplomatikus” eltagadása egyszerű történelemhamisítás.

A másik a kettős mérce: azok a úriemberek, akik egy-két félmeztelen, sztreccsnadrágos buzi láttán lihegve kapkodnak, hogy apokalipszist vízionálva azonnyomban megírják a felnövekvő ifjúság erkölcséért aggódó tiltakozó írományaikat – ugyanezen urak, amikor azt látják a tévében, hogy – más jellegű rendezvényeken – egy szál nyuszifülbe öltözött, nagycsöcsű, szőke cicababák rázzák a seggüket, érdekes módon soha nem ragadnak a kezükbe tollat vagy billentyűzetet. Valószínűleg azért nem, mert épp foglalt a kezük, teccikérteni...

A harmadik dolog pedig egy idézet, történetesen önmagamtól. A Fundamentmum c. folyóirat 2008/3–4. számában Halmai Gábor készített velem interjút, amely A „majdnem egyenlő” a „nem egyenlő” eufemisztikus megfogalmazása címmel jelent meg. Az interjú utolsó kérdését és a rá adott válaszom első felét idézem:


Véleménye szerint valóban öncélú és provokációnak tekinthető az ilyen jellegű felvonulás, és ezért inkább hátráltatja, mint elősegíti a másság társadalmi elismerését, ahogyan azt több közíró is állította a közelmúltban (Tóta W. Árpád szerint – amint Ön is utal rá a blogjában – „az egész meleg közösség évek óta néhány exhibicionista foglya”)?


Amit Tóta W. Árpád írt, az valóság. Tóta W. éppen csak azt mulasztotta el, hogy az igazat is megírja, ne csak a valódit. A nyilvánosság elé nem lépő többség mindig és minden téren a nyilvánosság elé lépő kisebbség „foglya”. A (bármelyik oldali) szavazó tömegek nem olyan hülyék és korruptak, mint a (bármelyik oldali) publicisták és politikusok – a túloldali többség mégis e kisebbséget szemlélve alkot róla véleményt. Sőt, ehhez emberek közé sem kell menni: ha a piacon paradicsomot akarunk venni, akkor az alapján döntünk, hogy melyik standnál vásárolunk végül, hogy melyiknél szebbek a felső sorban lévő paradicsomok. Ha nagyot akarunk mondani, akkor mondhatjuk azt drámai hangon, hogy a ládában alul lévő paradicsomok a felső sor foglyai. OK, és akkor mi van? Az emberi megismerés így működik: az egészet mindig a részből igyekszik megismerni. Ebből erkölcsi kérdést csinálni az én szememben meglehetősen visszás.

A felvonulás – műfajából adódóan – óhatatlanul „bevonzza”azokat, akiknek a személyiségében eleve jelen van valamilyen mértékű exhibicionizmus – a szó legtágabb, Ady Endre-i értelmében. („Szeretném magam megmutatni, / Hogy látva lássanak.”) Ebbe a körbe nemcsak a minden rendű és rangú művészek (zenészek, színészek, írók és költők) tartoznak bele, hanem a testi adottságaikból élő modellek és a transzvesztita bárénekesek is – akkor is, ha viselkedésük nem találkozik a felvonuló (vagy fel nem vonuló) melegek többségének ízlésével. Ennek lehet örülni vagy nem örülni, és emiatt – vagy más miatt – a felvonuláson részt venni vagy nem részt venni. Egyet nem lehet: bármifajta elitista alapon jogosítványokat osztogatni, hogy „te megfelelően öltözködsz és viselkedsz, úgyhogy jöhetsz felvonulni; te kihívóan öltözködsz, menj haza szépen”. Egyrészt – szerencsére – senki ember vagy szervezet nincs olyan pozícióban, hogy magára vegye (a többiek pedig elfogadják tőle) ezt az osztályfőnök-szerepet. Másrészt ha ez meg is történne, e kirekesztősdivel a melegmozgalom önmagát, a gyökereit tagadná meg, és ugyanaz lenne a sorsa, mint Orwell Állatfarmjában az emberek elnyomása ellen fellázadó disznóknak, akik a végén olyannyira asszimilálódtak az emberek közé, hogy amikor „az állatok a disznókról az Emberekre, az Emberekről a disznókra, aztán a disznókról megint az Emberekre néztek, (...) már nem tudták megmondani, melyik az Ember, és melyik a disznó”.

Nem értek egyet azokkal, akik akár a felvonulókat, akár ellenkezőleg, a fel nem vonulókat a meleg jogegyenlőség kerékkötőjének állítják be. Ezzel kapcsolatban is úgy gondolom, hogy nincs „egyetlen helyes út”. A melegmozgalom jelképe, a szivárványszínű zászló nem feltétlenül csak arra a sokszínűségre utal, hogy léteznek szexuális kisebbségek, hanem arra is, hogy a szexuális kisebbségeken belül vannak harcosabbak és vannak szelídebbek, vannak a többségtől látványosan elütően kinézők vagy viselkedők és vannak rejtettebbek, vannak hívők és vannak ateisták, vannak odamondogató showmanek és vannak higgadtan érvelő értelmiségiek. Ebben a kavalkádban, úgy gondolom, a felvonulásnak is megvan a maga helye és szerepe. A melegekkel szemben ellenérzéseket tápláló emberek is sokfélék. Lehet olyan, akit egy lábjegyzetekkel gazdagon ellátott tanulmány fog megszólítani, és lehet olyan, akit egy tuctucos zeneszám a kamionról.



Kiegészítések:

1.) A tényszerűség megkívánja, hogy megemlítsem: a bevezetőben idézett „csomó transzvesztita” a tavalyi pride-on szám szerint 2 fő volt. Hogy 2 főt is lehet úgy fényképezni, hogy kétezernek tűnjön, az a technikát minősíti, nem a melegeket.

2.) Ízlések és pofonok, mint tudjuk, különbözőek. Van olyan bizonyára, meleg is meg szimpatizáns heteró is, akinek a két travi is kettővel több az általa ideálisnak tartottnál, s ezért nincs megelégedve a felvonulás összetételével. Aki így gondolja, az egy dolgot tehet, hogy ez az összetétel megváltozzék. Jöjjön ki a felvonulásra a nkei tetsző megjelenéssel, és hozzon magával még egy embert. Meg még egyet. Meg még egyet.

Ezer felvonulónak két transzvesztita a két ezreléke: nem nagy, de érzékelhető arány. Kétszázezernek (ahányan az európai fővárosokban vesznek részt a melegfelvonuláson) jószerével kimutathatatlan hányada.

Tanulság: miénél nagyobb benned az ellenérzés az ún. „extremitásokkal” szemben, annál inkább gyere el holnap!

Címkék: ,


Hozzászólások:


Kedves Balázs,
teljesen egyetértek, a dilemmákat is hasonlóan látom, és a személyes döntésem is hasonló: ott kell lenni a felvonuláson.
üdv
Tamás Tibor



Vigyázzatok magatokra!40 évvel ezelőtt dolgoztam színházban,hát nem láttam és hallottam problémát.Roppantúl irígylem a krelativitást,szépérzéket!Üdv:Örzse néne


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta