Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

hétfő, szeptember 27, 2010
11:46
 
A vallás mémjei


Az alább belinkelt könyvrészlet nem túl rövid, viszont elég hosszú. Ennek ellenére érdekes lehet annak, akit érdekel.

(Még egy ilyen közhely és fizetek egy sört valakinek.)

Susan Blackmore:
A vallások mint mémplexek
(Részlet a szerző A mémgépezet. Kulturális gének – a mémek című könyvéből)


Címkék: , ,


Hozzászólások:


Az én értelmezésem szerint a hivatkozott kijelentések nem közhelyek, hanem halmozások – a sör fizetését tehát, legalábbis ezen az alapon, megúszod. :-)
A belinkelt szövegben kb. a feléig jutottam el, izgalmas.
Két ponton akadtam fenn. Több hivatkozás is fundamentalista képződménynek tekinti a kreacionizmust, és ezen az alapon cáfolja. Tudtommal számos vallási irányzat létezik, amely nem kívánja szó szerint érteni a világ hatezer éves korát.
Továbbá – bár ebben biztosan jobban otthon vagy – alig hiszem, hogy az egyház hivatalos álláspontja volna, hogy a mise során a bor nem szimbolikusan, hanem ténylegesen vérré változik. Egyelőre ennyit, igyekszem majd végig elolvasni.



A szövegben valóban kicsit összecsúszik a kreacionizmus és a teremtésbe vetett hit fogalma, de ez a szöveg fő mondaninvalóján nem változtat.

A katolikus egyháznak a tévedhetetlenség és visszavonhatatlanság szándékával kinyilatkoztatott hittétele, hogy az eucharisztikus cselekményben a kenyér és a bor "vere, realiter, corporaliter et substantialiter", azaz "igazából, valóságosan, testileg és belső lényegében" Krisztus testévé és vérévé válik. A transzszubsztanciáció műszó azt fejezi ki, hogy a pap átváltoztató szavainak hatására a kenyér és bor szubsztanciája megszűnik, és jóllehet az akcidensek (a "színek") megmaradnak, az eredeti szubsztanciák helyét Krisztus teste és vére foglalja el.

A reformátusok (kálvinisták) tagadják Krisztus szubsztanciális jelenlétét: ők szimbólumnak tekintik a kenyeret és bort, és azt mondják, hogy Krisztus mennyei erejénél fogva van jelen a hívővel a vételkor.

Az evangélikusok (lutheránusok) vallják a szubsztanciális jelenlétet, ugyanakkor a transzszubsztanciációt tagadják, és azt mondják, hogy megmarad a kenyér és bor szubsztanciája is.

Innen van a leginkább csak teológusok számára érthető vicc: a katolikusok Istent veszik magukhoz, a reformátusok kenyeret, az evangélikusok meg istenes szendvicset.



Köszönet a magyarázatért. Így és most két lehetőséget látok.
1) A katolikus álláspont szerint is szimbólumokról van szó, csak az egyszerűbb lelkek számára hatékonyabb a szigorúbb megfogalmazás, mint a "vegyétek úgy, testvérek, hogy ez most Krisztus teste és vére" változat.
2) Tényleg úgy gondolják, hogy "vere, realiter, corporaliter et substantialiter", ráadásul "a tévedhetetlenség és visszavonhatatlanság szándékával". Ezzel a változattal az én elmém nem tud, nem is akar mit kezdeni.
A vicc nagyon tetszett. Az istenes szendvics nyomán megalkottam a godburger szót. (Ha ezzel valamely olvasód érzékenységét sérteném, elnézést kérek.)



A godburgerhez (ami jól hangzik): nem ismerem az evangélikusok érzékenységét.

A katolikus dogmához: egyértelműen(!) a 2. verzióról van szó. Jézus ún. szomatikus-szubsztanciális jelenléte az eucharisztiában a katolikus teológia egyik sarokköve.

(Annak idején a Wikipédián az Eucharisztia szócikket én írtam, és nagyon örültem és büszke voltam, hogy kiemelt szócikk lett belőle. Rég láttam közelről, de remélhetőleg nem nagyon írták át, úgyhogy ha érdekel a téma, ott utánaolvashatsz.)



Én is elkezdtem olvasni, de még nem értem a végére.

Ez az írás a rosszul értelmezett vallási tanításokat emeli ki. Most nem beszélnék arról, hogy beleesik abba a gyakori hibába, hogy a r.katolikus vallást és annak minden tévtanát teljesen azonosítja a kereszténységgel, sőt a kereszténység témát kerülném is, de a többi vallásét is.
Egyébként a muzulmán szokások és törvények is igencsak elhajlanak a Korán tanításától.

Az írás azt sugallja, hogy a vallási tanításoktól sokszor szélsőségesen elhajlott emberi megnyilvánulás miatt a tanítások hibásak, tévesek.
Helyette adja az emberi törekvés és emberi tudás "mindenhatóságát" annak minden gyarlóságával együtt.
Tehát arra terel, hogy az emberi gyarlóság hit nélkül többet ér, mint hittel. Azaz nem a vegytiszta vallási tanításra fókuszál, nem arra, hogy hol tér el attól az ember - hanem az emberi tudás felsőbbrendűségét sugallja annak minden gyengeségével. Pedig a tudomány legalább annyit ártott már az embernek, mint a vakhit.
Nekem legalábbis ez jött át.

Márpedig hitem szerint Isten teremtette a világot, mégpedig tökéletesre, mégpedig jónak, éppen ezért van tökéletes jó és létezik egyetemes igazság.
Hogy ez nincs jelenleg az ember birtokában, ezen mit sem változtat.
A tudomány sem kínál többet "rész szerinti tudásnál", ezért én inkább maradok az Isten egyetemes igazságában vetett hitemnél.
Annál is inkább, mivel ez az írás választásra késztet...



Ennek az írásnak van egy elsődleges és egy másodlagos mondanivalója. A másodlagos, hogy konkrétan mit gondol az egyes vallásokról, és ezen belül mennyire látja a lényegüket, mennyire képes differenciálni, vagy mennyire nem.

Az elsődleges mondanivalója az, hogy a vallások kialakulása és terjedése hogyan magyarázható a memetikai modell alapján, ill. milyen genetikai vonatkozásai vannak a vallásosságnak.



Ugyanarról beszélünk. :-)
Vagy elhiszem, hogy a hitnek genetikai oka van, vagy abban hiszek, hogy azt Istent adja. Még ha ez genetikai úton ki is mutatható...



Ha Isten adja, akkor a vércsoportot is Isten adja.

A kérdés csak az, hogy transzfúzió előtt vércsoportvizsgálatra van-e szükség ahhoz, hogy a megfelelő vért válasszák ki, vagy imára, és a bizalomra, hogy a Szentlélek megmutatja, melyik zacskót kell választani. :)



Akinek szerencséje van, annak a Szentlélek, akinek nincs, annak valaki más...

A tudomány legfeljebb csak a végeredményt fogja feltárni. Nomeg azt, hogy az a zacskó tartalma kitől származik és ki köti be.
De hogy miért épp akkor attól és miért épp akkor kinek -- az már túl bonyolult számítás lenne az embernek.



oncognito:
"Márpedig hitem szerint Isten teremtette a világot, mégpedig tökéletesre, mégpedig jónak, éppen ezért van tökéletes jó és létezik egyetemes igazság."

ezt az állítást megvilágítanád nekem a fogrohadás, a vakbélgyulladás, a félrenyelés okozta fulladás, az epe- és vesekő, a krónikus hátfájás és mongyuk a 6 éves korban kialakuló -5 dioptriás szemüveget igénylő fénytörési hiba kialakulásának példáján? (vedd figyelembe azt is, hogy ezeket a tökéletességeket hogyan kezeljük, imával, szentek csontjaival, meditációcal -- vagy Holmium-lézerrel, meg elektromotoros fogfúróval, illetve szemüveggel, lencsével, vagy lézeres műtéttel...)

ppp

ps.: ha nem érthető mire célzok, majd jobban kifejtem



A válaszomat akkor tudnád elfogadni, ha azonos alapokon állnánk.
A világ tökéletes és jó. Isten törvényei működnek mindenhol a világban, a kozmoszt is beleértve.

Azonban ez a mi világunk, a Föld itt és most a Sátán uralma alatt van. Megront, amit tud.
Az embert is, hogy megrontsa Isten törvényeit. A törvény szegése meg következménnyel jár.
Ne érts félre, nem azt mondom, hogy minden betegség és katasztrófa valamilyen bűnnek a következménye. De a Sátán munkája és az ember gyarlósága együtt sok rosszat hoz létre.

Aztán meg az ember bár sokat tud, mindent nem, még az orvostudomány sem...

De ez messzire vezet és minden kérdésedre nem hiszem, hogy szerencsés lenne válaszolnom, ha te másban hiszel.



A vitátokhoz (mely már elkanyarodott az eredeti felvetéstől [ami szerintem nem baj]) annyit tennék hozzá, hogy meglátásom szerint a tudomány is a hit egyik megnyilvánulása. Ahogy (úgy 2000 év óta) senki sem látta Istent, úgy kvarkokat sem látott senki, vélhetően nem is fog. A kvarkokkal viszont kielégítően lehet modellezni az anyag mibenlétét és szerkezetét, ahogy Isten is sok, általunk nem ismert ok kielégítő hivatkozása. A különbség annyi, hogy a tudomány mindig igyekszik alátámasztani állításait. Kísérletekkel, mérésekkel, megfigyelésekkel, logikus következtetésekkel. Még egy különbség, hogy a tudomány nem dogmatikus. Ha egyetlen kísérlet, mérés, megfigyelés is hitelt érdemlően ellene mond egy elméletnek, akkor az elméletet el kell dobni. Próbálná ezt valaki a vallás területén...
Hogy a teremtett világ tökéletes-e, arról csak akkor érdemes vitatkozni, ha a tökéletesség kritériumait csakis egy szemszögből vizsgáljuk, nevezetesen (mily meglepő) az emberéből. Csakhogy a szemszögek száma a végtelenhez közelít. A fogszuvasodást okozó baktériumok számára vélhetőleg tökéletes a világ. De lehet, hogy nem: a Sátán rájuk szabadította a fogkefét és a fogkrémet.



köszönöm a gyors választ. valószínűleg igazad van, és nem fogunk tudni közös nevezőt találni, de próbálkozni szabad. tudsz vmiféle definíciót adni az isteni tökéletességre, példát tökéletes objektumra, és elmagyarázni, hogy honnan szerezted az erre vonatkozó tudást, és az miért igaz? azt nem értem, hogy te, mint gyarló ember, hogyan kerülhetsz ilyen tudás birtokába, és honnan lehetsz ilyen biztos a nagyívű kkijelentéseidben (tökéletesség, világ, isten, sátán, etc) (semmi offenzívet nem akarok mondani, tényleg érdekel).


ppp



Jgy: nagyon jól összefoglaltad. bár én egyszerűbben fogalmaznék, a lehető leghétköznapibban: a tudományt az igazolja, hogy --ellenőrizhetően-- működik. pl ha minden igaz megjelenik ez a a hozzászólásom. ha megpróbálnék utána gondolni, h hány tudományos eredmény van emögött belefájdulna a fejem.


ppp



ppp, a témában az infót elsősorban a Bibliából szerzem.
Hogy a világ mennyire tökéletes -- hát ebben Jgy-nek igaza van, hogy előbb tisztáznunk kellene ki mit ért ezen a fogalmon.
Én elsősorban a világban uralkodó törvényszerűségeket, merthogy nem káosz uralkodik, hanem szigorú törvények. Amiből az ember egyre többet megismer, de sajnos még nem eleget. Ez vonatkozik az élő és élettelenre egyaránt. Törvényszerűségek között jönnek létre és léteznek égitestek.
Az élőlények biológiai "működése" is törvényszerűségek sorozata és az emberi társadalmak és kapcsolatok is.
Ezeknek a figyelmen kívül hagyása, vagy éppen nem ismerete okozza a következményeket.


Jgy
A vallás éppoly tökéletlen, mint az ember. Isten törvényei, parancsai egyértelműek és tiszták, de az emberi értelmezés nem az.
Ezért aztán a hívő embernek is szerencsés, ha a tévedéseit eldobja.
Azonban állandó "dogmák" vannak itt is és ott is. A hívő számára az, hogy Isten él és tökéletes, a tudós számára pl. hogy minden relatív.

Egyébként a tökéletesség nem azt jelenti, hogy az egyénnek adott pillanatban éppen mi a jó.
Ki tudja, talán egyszer a tudomány felfedezi, hogy a fogszuvasodást okozó baktérium a rák ellenszere...



oncognito: tévedtem, teljesen jól érthető amit irtál (feltéve, h tényleg értem). akkor csak egy metatudományos alapvetésben tér el a kettönk hozzáállása, nevezetesen abban, h te feltételezel vmi tökéleteset a "törvényszerűségek" mögött, én meg nemtom, h van-e ilyesmi; szeretném hinni, h van és megismerhető, de nem vagyok rá képes. és mi a helyzet azokkal a kérdésekkel, ahol a tudomány és vallások ellentmondanak egymásnak, és az egyes vallások is egymásnak, és egyes vallások is önmaguknak? a vallások egymásnak és önmaguknak való ellentmondásai számomra ebben a kérdéskörben érdektelenek, a tudomány és vallás közti vitában pedig az előbbinek kell igazat adni szvsz. szerinted/tetek?

konkrétan a biblia teli van explicit marhaságokkal. ezeket hogy rendezed el a fejedben? honnan tudod, h az megbízható forrás bármire? figyelembe véve, hogy teli van önellentmondással ésatöbbi. és miért pont a biblia, miért nem a rámajána, az edda, vagy pl. rongo mitoszai?

ppp



Oncogito: három észrevétel. A dogma még idézőjelben sem a tartalma miatt dogma, hanem a felülbírálhatatlansága miatt. A "minden relatív" tehát önmagában kijelentve nem dogma, nota bene a tudomány nem is állít olyant, hogy minden relatív, ld. fénysebesség.
"Ki tudja, talán egyszer a tudomány felfedezi, hogy a fogszuvasodást okozó baktérium a rák ellenszere..."
Akkor viszont a Sátán kontármunkát végzett.

"Egyébként a tökéletesség nem azt jelenti, hogy az egyénnek adott pillanatban éppen mi a jó.
"

Ebben egyetértünk, de ppp felvetésére (melyben taglalta, hogy mi minden nem jó az egyénnek) éppen te felelted, hogy a Sátán uralma alatt lévő világban takarékra van állítva a tökéletesség.



ppp, a tudomány sem egységes, azaz a tudósok sem értenek egyet mindig mindenben. Rengeteg tudományos tételt cáfolt meg másik tudományos tétel. Ezt te hogy dolgozod fel...?

A Bibliában meg nagy összhang van, ha hittel olvassák. De ez messzire vezet.
Hogy miért pont a Bibliának hiszek?
Hát, várd meg, míg majd a tudósok rájönnek, hogy melyik gén az oka... ;-)



Jgy, a dogma azoknak felülbírálhatatlan, akik hisznek benne. Ez igaz vallásra is és tudományra is. Vallási dogmát sem fogad el minden hívő. Aki meg igen, az nem érvek alapján teszi.

Idézném én ezzel kapcsolatban Balázsnak egy 2001-ben íródott gondolatát egy fórumról:

"Vallásos meggyőződéssel szemben az empírikus érveknek nincs esélyük. A vallásos hit az érzéki tapasztalaton túli valóságba vetett megingathatatlan bizalom. Kérdés, hogy kinek mire irányul a vallásos hite. Az enyém arra, hogy az Isten szeretet, és Jézus él. Ez ellen empírikus érvekkel hiába jönne bárki, mert erről nem (csak) érzéki tapasztalatom van, hanem tapasztalaton túli meggyőződésem."

Egyébként nincs a tökéletesség takarékra téve ma sem, hiszen minden törvény ma is él és érvényes és érvényre jut.



1) "Rengeteg tudományos tételt cáfolt meg másik tudományos tétel."
Ezért szeretem a tudományt. Dogmatikus rendszerben ez nem volna lehetséges.

2) "...a dogma azoknak felülbírálhatatlan, akik hisznek benne. Ez igaz vallásra is és tudományra is"
Bocs, de a tudományban ilyen nincs. (Már ha tudományon nem Egely György munkásságát értjük.)

3) "Egyébként nincs a tökéletesség takarékra téve ma sem, hiszen minden törvény ma is él és érvényes és érvényre jut."
Csak nagyon halkan kérdezem: mi van, ha a törvények nem tökéletesek? (Nem a törvényszerűségek, hanem a tövények.)



Az anyagi világ is más és a szellemi világ is más. Ezért mások a szabályok is.
Persze, lehet, hogy az utóbbit génekkel akarja majd feltérképezni a tudomány, de szerintem annyi sikere lesz, mint az anyagi világéval...

Az ember amíg nem tud, addig kételkedik és ódzkodik a dogmáktól.
A hit azonban más.
"A vallásos hit az érzéki tapasztalaton túli valóságba vetett megingathatatlan bizalom."
Akinek nincs ilyen, annak valóban érthetetlen, sőt elfogadhatatlan a dogma.
De ismétlem, pl. nem minden r.katolikus dogma nem minden keresztény számára elfogadott. Csak amiben hisz -- és hogy miben az nem elhatározás kérdése, nem érvek hatására való döntés. Akinél igen, az nem hisz, az csak elhisz.


Nem értem a kérdésed. Hogy lehetne az, hogy a törvényszerűség tökéletes, de a törvény nem?



Izé... átmenetileg kiszállnék a vitából, mert úgy érzem, elbeszélünk egymás mellett. (Ha neked komfortosabb, vedd úgy, hogy kifogytam az érvekből, "győztél".)
Utolsó kérdésedre: törvényszerűségen nagyjából a természeti törvényeket értem. Ezek szükségszerűen tökéletesek, különben nem működnének. Simán törvényen pedig az isteni és emberi parancsolatokat értem, ezek az én szememben nem feltétlenül és nem maguktól értetődően tökéletesek.



Kedves Jgy, köszönöm az eddigi türelmed, mert tudom, velem nehéz zöld ágra vergődni, gondolom Balázsnak is haja az égnek áll már tőlem, én sem akarok visszaélni türelmével, gondolom másfelé vinné a beszélgetés fonalát ő is. Elnézést is kell kérnem érte tőle, hogy nem tudtam megállni a belekotyogást!

Nem "győztem", sőt biztosan zavaros voltam.
De a dogma nem hasonlítható az anyagi világ kézzel fogható és bizonyítható törvényszerűségeihez.


Azért még megkísérelnék válaszolni az utolsó kérdésedre.
Visszakérdezhetnélek, hogy szerinted mely parancs az, ami hiábavaló, de nem teszem, mert írtad, hogy abbahagynád.
Így csak arra utalnék, ha a természeti törvényszerűségek tökéletesek, hiszen működnek, akkor aki azokat alkotta, miért lenne tökéletlen az emberrel kapcsolatban?
Ami rossz, azért rossz, mert az ember eltért a törvényektől és a visszarendeződés nem megy magától és nem megy simán.
Dióhéjban ennyi - szerintem.
És itt én is abbafejezem.



Engem nem zavart a vita. Direkt kényelmes volt, hogy végre egyszer a partvonalról élvezhetem végig. :P


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta